Księga znaku, zwana również brand bookiem, jest bardzo ważnym elementem podczas tworzenia spójnej identyfikacji wizualnej. Jest ona zbiorem szczegółowych wytycznych, dotyczących materiałów wizualnych. Pokazuje, jak używać poszczególnych grafik do zakodowania różnych produktów czy dokumentów firmowych. Dlaczego jest ona tak ważna? Jakie elementy powinny się w niej znajdować? Dowiedz się, jak wygląda dobrze złożona księga znaku i do czego jest wykorzystywana.
Do czego przydaje się księga znaku?
Współczesny świat opiera się na różnych bodźcach, docierających z każdej strony. Symbole, kolory i fonty to tylko niektóre z czynników, które oddziałują na ludzkie oko. Prowadzenie różnego typu działalności wiąże się więc z zaprojektowaniem atrakcyjnej identyfikacji wizualnej. Wszystkie materiały branżowe oraz elementy reklamowe powinny być zgodne ze sobą. Z tego powodu ważne jest wyznaczenie pewnych zasad, które rozwieją wątpliwości, dotyczące estetyki grafik.
Brand book spełnia funkcję instrukcji posługiwania się różnymi symbolami graficznymi, które są składnikami identyfikacji marki. Wyjaśnia, czym jest i jakie elementy zawiera logo firmy. Można w niej znaleźć zasady dotyczące tego, jak używać logo firmy w konkretnych sytuacjach. Są to bardzo przydatne informacje dla grafików, marketingowców osób, które odpowiadają za digital marketing i wszystkich pracowników firmy. Wytyczne mogą przydać się na przykład w momencie wysyłania firmowych dokumentów.
Jakie elementy powinna zawierać księga znaku?
Głównym elementem opisywanym w brand booku jest oczywiście logo. Określone są jego proporcje, kolorystyka, typografia oraz pole ochronne. Te wytyczne nie powinny być zmieniane niezależnie od nośnika, na jakim są umieszczane. Stosowanie się do zawartości księgi znaku gwarantuje, że identyfikacja będzie spójna. Jednak projektowanie logo to nie wszystko, o czym mówi brand book. Agencja zajmująca się strategią marketingową zapewnia o wiele bardziej szczegółowe wskazówki. Zespoły takie jak Happy Island przekazują wytyczne, dotyczące prowadzenia komunikacji wizerunkowej.
Logo zostaje zawsze przedstawione na jasnym oraz ciemnym tle zarówno w wersji pionowej, jak i poziomej. W wersji pionowej symbol zaprezentowany jest nad nazwą firmy. W poziomej obie części są przedstawione na tej samej wysokości. Kolejny rozdział powinien opisywać alternatywne wersje logo. Jego obszerność zależy od konkretnego projektu. Inną, często pomijaną kwestią, jest zestaw niedopuszczalnych modyfikacji logo. Strony tego działu opisują zmiany, które nigdy nie powinny być wprowadzane. Zazwyczaj ograniczają się one do dziwnego igrania z kolorystyką lub wykorzystywania ostrych efektów. Wbrew pozorom mogą to być bezcenne wskazówki.
Jakie firmy potrzebują księgi znaku?
Z księgi znaku najbardziej skorzystają przede wszystkim duże firmy. Związane jest to z tym, czym brand book jest i jakie elementy zawiera. Mianowicie, tylko firmy dysponujące pewnym budżetem mogą pozwolić sobie na zatrudnienie agencji interaktywnej. Księga znaku pomoże zespołowi specjalistów poznać markę i zaznajomić się z jej wartościami. Ułatwi to znacznie wykonanie całego zadania. W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych lub małych spółek brand book może nie być opłacalnym rozwiązaniem. Za ich promocję odpowiadają zazwyczaj zatrudnieni pracownicy. Dotyczy to też firm działających lokalnie. Dodatkowa inwestycja może się nie zwrócić przy takich formach prowadzonego biznesu.
Dodaj komentarz