Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to działanie mające na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wyszukiwarkach. Im wyższa pozycja strony w wynikach wyszukiwania tym więcej osób ją widzi. Już samo to, że wpisujecie w wyszukiwarkę takie hasła jak „pozycjonowanie stron cena”, „sprawdzanie pozycji w Google” czy „monitoring pozycji” i wyskakuje Wam taka czy inna firma pozycjonująca, świadczy o tym, że firma będąca w pierwszej 10 wyników wyszukiwania ma najlepiej wypromowaną w wyszukiwarkach stronę www.

Historia pozycjonowania

Mówiąc o pozycjonowaniu stron www w wyszukiwarkach internetowych nie sposób nie zacząć od tego, czym w ogóle jest pozycjonowanie. Otóż od dawna słowo to istnieje w podręcznikach do marketingu jako pozycjonowanie rynku i oznacza akt projektowania oferty i wizerunku przedsiębiorstwa, którego celem jest wyróżnienie owej oferty w świadomości klienta.

W XX wieku budowano wizerunek firmy za pomocą reklam telewizyjnych czy reklam w prasie. Rozpowszechnienie się internetu na początku XXI wieku przyniosło nowe możliwości reklamy. Reklamy internetowej. A jedną z najskuteczniejszych form reklamy okazało się właśnie pozycjonowanie stron www w wyszukiwarkach internetowych.

Można więc śmiało powiedzieć, że pozycjonowanie stron zaczęło się wraz z pojawieniem się pierwszych wyszukiwarek. Projektanci stron czy też ich klienci zaczęli dążyć do tego, aby ich strony pojawiły się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania.

Z czasem wyszukiwarki zaczęły się unowocześniać (wyposażając się w algorytmy binarne i wektorową analizę treści strony), podnosząc stopień trudności pozycjonowania stron. Rosła konkurencja i sami webmasterzy czy też zwykli laicy tworzący swoje strony w oparciu o podstawy html nie radzili sobie z pozycjonowaniem i zaczęły powstawać specjalistyczne firmy oferujące usługę promowania stron www w wyszukiwarkach internetowych. Znajdziecie takie usługi wpisując w Google hasła takie jak pozycjonowanie stron cennik, sprawdzanie pozycji w Google czy monitoring pozycji.

Co ciekawe, polski termin pozycjonowanie stron pojawił się około roku 2002. Wcześniej usługę tę nazywano z angielska „web positioning”. Historia pozycjonowania ma nawet swoją anegdotkę związaną z pierwszymi, nieśmiałymi próbami pozycjonowania. Otóż na przełomie 2003 i 2004 roku w ramach google bomb (techniki żartobliwego, niekomercyjnego zasypywania wyszukiwarek www linkami nie związanymi z zawartością strony) popularny był zwyczaj linkowania za pomocą słowa „kretyn” adresu sejmowej strony internetowej posła Andrzeja Leppera. W efekcie strona ta znalazła się na samej górze w wynikach wyszukiwania na hasło „kretyn”. Kto wie, czy zwyczaj ten nie rozpowszechnił samego zjawiska pozycjonowania, bo ludzie zobaczyli, że „to naprawdę działa”. I to działa bardzo skutecznie.

Jaki jest sens zlecania pozycjonowania profesjonalistom?

Może się wydawać, że pozycjonowanie to łatwa rzecz, polegająca na umieszczaniu linków w internecie. Tymczasem na laików czyhają różne pułapki. Łatwo jest przedobrzyć i dostać od Google bana.

Ban jest to usunięcie witryny z wyników wyszukiwania i często jest on wynikiem amatorskiego pozycjonowania. To jest takie uczucie, że sprawdzasz pozycję w Google swojej strony internetowej i okazuje się, że o ile jeszcze wczoraj była na (dobrzej rokującej) 20 pozycji, to dzisiaj jest na pozycji… zerowej. I żaden, nawet najlepszy monitoring pozycji nie wyczaruje z powrotem tego dwudziestego miejsca. Usunięcie takiej blokady może trwać miesiącami, a czasami jest wręcz niemożliwe. Trzeba wówczas zakładać stronę od nowa i od początku pozycjonować. Dobrze jest więc zlecić pozycjonowanie profesjonalistom np agencji BLUMO, którzy nie tylko wypozycjonują stronę, ale i dokonają jej optymalizacji, czyli dopasowania treści do standardów i oczekiwań wyszukiwarek. Istotny jest też koszt takiej usługi, stąd wiele osób wpisuje w Google takie hasła jak pozycjonowanie stron cena.

Dodaj komentarz