Jakie programy warto kupić, samodzielnie pozycjonując stronę?

Efekty pozycjonowania są nie do przecenienia. Wymaga ono jednak sporej dawki cierpliwości oraz wiedzy. Wiąże się również ze stałym dokształcaniem i analizowaniem osiąganych wyników. Nie oznacza to jednak, że nie można robić tego samodzielnie – wręcz przeciwnie! Cały proces w znacznym stopniu ułatwić mogą odpowiednie programy. Które z nich warto wybrać? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Program do monitoringu pozycji

Pozycjonowanie stron to nieustanna analiza. Skoro zajmujesz się tym samodzielnie, prawdopodobnie nie masz czasu na to, by codziennie analizować jego rezultaty. Pozycja strony to jednak coś, co może się zmieniać każdego dnia, trzeba więc trzymać rękę na pulsie w przypadku większych wahań.

Właśnie dlatego warto wykupić program do monitoringu pozycji. Na rynku takich rozwiązań jest oczywiście wiele. My polecamy polskie narzędzie SeoStation. Dzięki niemu pozycje wszystkich interesujących Cię fraz będziesz mógł sprawdzić zawsze w jednym miejscu. Co ważne, jeśli program odnotuje spadki z top 3, top 10 czy top 100, otrzymasz powiadomienie. Stanie się tak również, gdy strona zostanie wyindeksowana z Google. To oczywiście tylko namiastka funkcji programów do monitoringu pozycji, jednak przy samodzielnym pozycjonowaniu są one bardzo istotne. 

Ahrefs

Ahrefs to jedno z najbardziej kompleksowych narzędzi SEO dostępnych na rynku. Jeśli chcesz więc zainwestować w pozycjonowanie – może być to najlepszy wybór.

Przede wszystkim Ahrefs pozwoli Ci na analizę postępów związanych z linkowaniem. Znajdziesz tam informację o liczbie linków prowadzących do Twojej strony, a także przegląd tych nowo zdobytych i utraconych. Dowiesz się również, czy z Twoją stroną są związane jakieś zepsute linki (broken links).

Na linkowaniu możliwości Ahrefsa się nie kończą. Możesz dzięki niemu śledzić najważniejsze wskaźniki dotyczące ruchu organicznego (jego wielkość, liczbę słów kluczowych w top 100 czy strony generujące największy ruch). Sprawdzisz w nim również miesięczną liczbę wyszukiwań określonych fraz oraz odkryjesz najlepiej wypozycjonowane treści z danej tematyki.

Co ważne, w Ahrefsie możesz sprawdzić wyniki pozycjonowania osiągane każdą stronę internetową – nie tylko swoją. Oznacza to, że jest to świetne narzędzie do analizy konkurencji, a co za tym idzie tworzenia strategii SEO i content marketingowej.

Senuto

Senuto to jedno z najpopularniejszych polskich narzędzi SEO. Służy ono między innymi do analizowania widoczności witryn w Google. Jeśli chcesz więc dowiedzieć się, na ile fraz Twoja strona jest widoczna w top 3, top 10 czy top 100, Senuto może być świetną inwestycją. Sprawdzisz tam również największe spadki i wzrosty w wybranym przez Ciebie przedziale czasowym.

Analiza widoczności to jednak tylko jedna z funkcji Senuto. Program dostarcza szeregu innych informacji, niezwykle istotnych w przypadku samodzielnego pozycjonowania. Dzięki niemu poznasz chociażby swoją konkurencję, czyli strony, które walczą o zajęcie wysokich pozycji na podobne wyrażenia. W ramach Senuto działa również planer słów kluczowych, dzięki któremu poznasz liczby wyszukiwań interesujących Cię fraz.

SurferSEO

To już trzecie w tym zestawieniu polskie narzędzie do pozycjonowania. Jak wiadomo, w SEO rządzą treści. Skoro się nim zajmujesz pewnie samodzielnie piszesz teksty lub zlecasz to copywriterom. 

Z Surferem zarówno tworzenie artykułów, jak i opracowywanie do nich wytycznych będzie dużo łatwiejsze i skuteczniejsze. Narzędzie udzieli Ci bowiem wskazówek dotyczących długości tekstu, zagęszczenia słów kluczowych, liczby nagłówków i grafik, a także struktury meta tagów oraz odsyłających domen i adresów URL.

Darmowe narzędzia, które okażą się niezbędne podczas pozycjonowania 

Pozycjonowanie nie musi kosztować fortuny, a na płatnych programach świat SEO się nie kończy. Wiele cennych wskazówek i materiału do analiz możesz znaleźć w powszechnie dostępnych, darmowych narzędziach. Oto kilka godnych uwagi propozycji:

  • Google Analytics. To prawdopodobnie oczywista oczywistość, ale i obowiązkowe narzędzie pracy każdego pozycjonera. Google Analytics to przede wszystkim kopalnia danych dotyczących ruchu organicznego i związanych z nim konwersji. Znajdziesz w nim również niezwykle istotne informacje o osobach odwiedzających Twoją stronę, co przełoży się na wyższą skuteczność działań SEO.
  • Planer Słów Kluczowych, działający w Google Ads. W wielu z wymienionych wyżej programów znajdziesz narzędzia do analizy słów kluczowych. Jednak to właśnie Planer od Google ma najbardziej wiarygodne dane – pochodzące w końcu z samego źródła.
  • Google Search Console, czyli prawdopodobnie najlepsze narzędzie do technicznego SEO. Pozwala przede wszystkim na analizowanie statusu indeksowania strony, a także wysłanie mapy witryny, wygenerowanie i sprawdzanie poprawności pliku robots.txt, analizę linkowania oraz widoczności w wynikach wyszukiwania.
  • Yandex Metrica. Ten rosyjski program posiada funkcje bardzo zbliżone do Google Analytics. Posiada jednak również kilka innych, ciekawych funkcji, jak na przykład generowanie map ciepła czy możliwość śledzenia zachowania użytkownika przez cały jego pobyt na Twojej stronie.
  • Google Trends. To narzędzie, w którym sprawdzisz zainteresowanie danymi frazami w Google. Jest świetne zwłaszcza do analizy sezonowości.

Podsumowanie

Bez części opisanych w tym artykule narzędzi pozycjonowanie stron w ogóle nie byłoby możliwe. W większości są to jednak programy Google. Jeśli chcesz jednak dodatkowo zainwestować, ale nie od razu musi się to wiązać z wykupywaniem wszystkich dostępnych narzędzi, radzimy założyć konto na tych najbardziej kompleksowych. Może być to opisany tu Ahrefs lub SEMrush czy Semstorm.

I jeszcze jedno: Upewnij się, że funkcje wszystkich programów, z których korzystasz  – zarówno darmowych, jak i płatnych, wykorzystujesz na 100%. Powodzenia!

Dodaj komentarz