Udało Ci się znaleźć wymarzone mieszkanie i zebrać środki na jego zakup? Świetnie – teraz wystarczy tylko odwiedzić kancelarię notarialną i podpisać umowę kupna-sprzedaży. Zobacz, czym się kierować, wybierając notariusza!
Jak wybrać dobrą kancelarię notarialną?
Zanim wybierzesz kancelarię notarialną, upewnij się, jak wygląda zakres jej działań – i czy pośredniczenie w akcie kupna-sprzedaży do niego należy. Jeśli tak, nie pozostaje Ci nic innego, jak sprawdzić jej cennik. Pamiętaj o tym, że każdy notariusz ustala ceny indywidualnie – w granicach ustalonych przez ustawę. Może jednak zastosować stawkę minimalną lub maksymalną, w zależności od własnych preferencji. Dokładna kwota będzie jednak zależeć od wartości nieruchomości:
Co zabrać ze sobą na wizytę u notariusza?
Do sfinalizowania umowy kupna-sprzedaży o notariusza będą Ci potrzebne takie dokumenty, jak:
- dowody osobiste obu stron transakcji,
- wypis z księgi wieczystej,
- wpis z planu zagospodarowania przestrzennego,
- umowa przedwstępna zakupu nieruchomości,
- zaświadczenie z banku o udzieleniu kredytu.
Jak będzie wyglądać sama wizyta u notariusza? Rozpocznie się właśnie od sprawdzenia tożsamości obu stron transakcji oraz od odczytana aktu notarialnego wraz z załącznikami. Kolejny krok będzie stanowiło uiszczenie opłat notarialnych i podpisanie umowy – dopiero w tym momencie można uznać zakup mieszkania za sfinalizowany.
Uwaga!
Powinieneś zapoznać się z aktem notarialnym wcześniej i bez świadków – najlepiej, jeśli zostanie Ci on udostępniony dzień wcześniej. Zapytaj notariusza o taką możliwość.
Zakup mieszkania – o tym pamiętaj u notariusza!
W trakcie czytania aktu notarialnego możesz w dowolnym momencie przerwać i poprosić o wyjaśnienie. Notariusz ma obowiązek wytłumaczyć Ci wszystkie postanowienia umowy w taki sposób, by były dla Ciebie całkiem zrozumiałe. Notariusz może też sam przerywać czytanie, by dopytać, czy wszystko jest jasne i czy strony zgadzają się na taki zapis.
W trakcie czytania aktu notarialnego możesz również zgłaszać ewentualne uwagi. Jeśli druga strona transakcji się na nie zgodzi, zostaną natychmiast naniesione na umowę. Jeśli nie dojdziecie do porozumienia, nie dojdzie do podpisania umowy.
Po podpisaniu umowy notarialnej obie strony otrzymają jednobrzmiące odpisy dokumentu. Jego oryginał pozostanie natomiast w kancelarii notarialnej – po upływie 10 lat zostanie z kolei odesłany do archiwum sądowego. W przypadku zakupu mieszkania konieczne jest również naniesienie poprawek w księdze wieczystej nieruchomości – w końcu zmienia ona swojego właściciela. Nie musisz się tym jednak martwić – wszystkich formalności dopełni notariusz, przesyłając do właściwego sądu wniosek o nowy wpis w księdze wieczystej nieruchomości.
Chcesz łatwo znaleźć i kupić mieszkanie idealnie dostosowane do Twoich potrzeb i budżetu? Jest na to sposób! Przejdź do narzędzia NAVIDOM! Zobacz również, kto odpowiada za opłaty mieszkaniowe po rozwodzie!
Dodaj komentarz