Bazy danych zawierają wartościowe informacje na temat potencjalnych klientów, dzięki czemu możliwe jest tworzenie spersonalizowanych i skutecznych kampanii marketingowych. Istotne znaczenie dla trafnego określenia grupy docelowej i precyzyjnego targetowania ma segmentacja, czyli podział bazy danych według ściśle określonych kryteriów. Czym się kierować przy wyborze bazy danych i dlaczego to takie ważne?
Bazy danych B2B
Sektor B2B opiera się na relacjach pomiędzy przedsiębiorcami. Chcąc trafić ze swoim przekazem do klienta biznesowego, najczęściej bierzemy pod uwagę dwa kryteria, a mianowicie lokalizację oraz branżę. Jeśli chodzi o kryterium terytorialne, to jest ono szczególnie istotne dla firm działających lokalnie. Przy wyborze bazy danych należy w takim przypadku wziąć pod uwagę adres firmy – w zależności od obszaru działania kluczowa może tu być miejscowość, gmina, województwo lub region. Co do drugiego kryterium, czyli branży, to ma ona istotne znaczenie dla precyzyjnego targetowania kampanii i trafienia z produktami lub usługami do klientów faktycznie zainteresowanych daną ofertą. Przykładowo, jeśli poszukujemy kontrahenta lub partnera biznesowego w obszarze gastronomii, medycyny czy transportu, powinniśmy skorzystać właśnie z podziału rekordów w bazie danych według profilu działalności. Pozostałe kryteria, które mogą być przydatne w segmentacji baz danych firm to wielkość obrotów i zatrudnienia.
Bazy danych B2C
Podobnie jak w przypadku baz danych z sektora B2B, również w przypadku klientów indywidualnych istotne znaczenie ma lokalizacja. – Mówi ekspert reprezentujący platformę PanoramaDanych, która daje możliwość skorzystania z bazy danych o polskich firmach. – Jeśli firma działa na określonym obszarze i zamierza zrealizować kampanię marketingową np. w oparciu o przesyłki pocztowe, to segmentacja bazy z uwzględnieniem adresu korespondencyjnego jest tu nieodzowna.
Oprócz tego ważne są również cechy demograficzne, takie jak płeć, wiek, wykształcenie czy stan cywilny, które pozwalają lepiej dopasować produkty i usługi do potrzeb oraz oczekiwań konkretnej grupy docelowej. Niebagatelne znaczenie z puntu widzenia targetowania kampanii mają też zachowania oraz preferencje zakupowe klientów indywidualnych, a także informacje dotyczące częstotliwości wchodzenia w interakcje po otrzymaniu oferty, np. poprzez kliknięcie w link przesłany za pośrednictwem wiadomości e-mail. Niezwykle przydatnym kryterium w obrębie firmowej bazy danych jest również status klienta informujący np. o tym, czy jest on aktywny. Jak więc się okazuje, przy wyborze i segmentacji bazy danych warto zwrócić uwagę na szereg czynników, które mogą okazać się kluczowe dla skuteczności planowanej kampanii reklamowej czy analizy rynkowej.
Dodaj komentarz