Najczęściej wymieniane kryteria wyboru baz danych

0
1279

Bazy danych zawierają wartościowe informacje na temat potencjalnych klientów, dzięki czemu możliwe jest tworzenie spersonalizowanych i skutecznych kampanii marketingowych. Istotne znaczenie dla trafnego określenia grupy docelowej i precyzyjnego targetowania ma segmentacja, czyli podział bazy danych według ściśle określonych kryteriów. Czym się kierować przy wyborze bazy danych i dlaczego to takie ważne?

Bazy danych B2B

Sektor B2B opiera się na relacjach pomiędzy przedsiębiorcami. Chcąc trafić ze swoim przekazem do klienta biznesowego, najczęściej bierzemy pod uwagę dwa kryteria, a mianowicie lokalizację oraz branżę. Jeśli chodzi o kryterium terytorialne, to jest ono szczególnie istotne dla firm działających lokalnie. Przy wyborze bazy danych należy w takim przypadku wziąć pod uwagę adres firmy – w zależności od obszaru działania kluczowa może tu być miejscowość, gmina, województwo lub region. Co do drugiego kryterium, czyli branży, to ma ona istotne znaczenie dla precyzyjnego targetowania kampanii i trafienia z produktami lub usługami do klientów faktycznie zainteresowanych daną ofertą. Przykładowo, jeśli poszukujemy kontrahenta lub partnera biznesowego w obszarze gastronomii, medycyny czy transportu, powinniśmy skorzystać właśnie z podziału rekordów w bazie danych według profilu działalności. Pozostałe kryteria, które mogą być przydatne w segmentacji baz danych firm to wielkość obrotów i zatrudnienia.

Bazy danych B2C

Podobnie jak w przypadku baz danych z sektora B2B, również w przypadku klientów indywidualnych istotne znaczenie ma lokalizacja. – Mówi ekspert reprezentujący platformę PanoramaDanych, która daje możliwość skorzystania z bazy danych o polskich firmach. – Jeśli firma działa na określonym obszarze i zamierza zrealizować kampanię marketingową np. w oparciu o przesyłki pocztowe, to segmentacja bazy z uwzględnieniem adresu korespondencyjnego jest tu nieodzowna.

Oprócz tego ważne są również cechy demograficzne, takie jak płeć, wiek, wykształcenie czy stan cywilny, które pozwalają lepiej dopasować produkty i usługi do potrzeb oraz oczekiwań konkretnej grupy docelowej. Niebagatelne znaczenie z puntu widzenia targetowania kampanii mają też zachowania oraz preferencje zakupowe klientów indywidualnych, a także informacje dotyczące częstotliwości wchodzenia w interakcje po otrzymaniu oferty, np. poprzez kliknięcie w link przesłany za pośrednictwem wiadomości e-mail. Niezwykle przydatnym kryterium w obrębie firmowej bazy danych jest również status klienta informujący np. o tym, czy jest on aktywny. Jak więc się okazuje, przy wyborze i segmentacji bazy danych warto zwrócić uwagę na szereg czynników, które mogą okazać się kluczowe dla skuteczności planowanej kampanii reklamowej czy analizy rynkowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here