Projektowanie opakowań – jakie nowe wyzwania stoją przed branżą?

Projektowanie opakowań ulega w ostatnich latach intensywnym przemianom. Wpływ mają na to współczesne, globalne trendy, które mocno oddziałują na branżę i z pewnością będą się umacniać. Dotyczy to zarówno tych, którzy chcą opakować swój produkt, jak i tych, którzy projektowaniem i wytwarzaniem opakowań się zajmują.

Gdzie zmierzają projekty opakowań?

Jak większość branż, tak i projektowanie opakowań oraz ich wytwarzanie, podlega zewnętrznym wpływom i trendom. Te najistotniejsze obszary związane są z estetyką opakowań, ich funkcjonalnością – także w kontekście całego łańcucha dostaw i surowców używanych do ich wytwarzania. Duży wpływ mają na to oczywiście potrzeby i wartości, którymi kierują się konsumenci. Ale te z kolei wynikają z większych procesów osadzonych w światowych gospodarkach, a zawiązanych z ekologią i świadomym gospodarowaniem zasobami. Jak to wszystko wpływa na opakowania – projektowanie i wytwarzanie ich?

Spersonalizowany projekt opakowania produktu

Projektowanie opakowań ma coraz bardziej spersonalizowany charakter. Im bardziej odpowiada ono potrzebom konkretnego klienta czy wąskiej grupy docelowej, tym lepiej. Szczególnie istotne i dostrzegalne jest to w przypadku branży e-commerce – zarówno dla tych małych biznesów, jak i marek o światowym zasięgu. Personalizacja ma ogromny udział w budowaniu wyjątkowych doświadczeń zakupowych, które przekładają się na pozytywne relacje pomiędzy konsumentem a marką i lojalność zakupową.

Funkcjonalność i ergonomia

Coraz więcej miejsca w projektowaniu opakowań zajmuje myślenie o ich funkcji. Same opakowania przestały być tylko zewnętrzną ochroną, która szybko ląduje w koszu na śmieci. Liczy się ich funkcjonalność, która jednocześnie przedłuża ich żywotność – czyli na przykład fakt, że opakowanie można w najróżniejszych celach wykorzystać ponownie. Nie mniej istotne w tym kontekście jest projektowanie opakowań zgodne z ergonomią transportu – pod względem parametrów i wymiarów idealnie dostosowane do produktu, świetnie go zabezpieczające.

Projektowanie opakowań kartonowych

Obecne obostrzenia prawne, kolejne dyrektywy, a także nacisk samych konsumentów zmuszają twórców opakowań do wdrażania proekologicznych rozwiązań. Jest to również dla wielu marek i firm istotna kwestia wizerunkowa. Miejsce trudnych w recyclingu materiałów – a tak jest z większością plastiku – zajmuje opakowanie kartonowe. I to właśnie ono będzie rozwijane i coraz szerzej stosowane na szeroką skalę.

Więcej na temat projektowania opakowań: https://www.strategic-packaging.com/pl/jak-zaprojektowac-idealne-opakowanie-wywiad-z-projektantem-opakowan-w-ds-smith

Dodaj komentarz