Skuteczny onboarding w pięciu krokach

Onboarding to proces wprowadzenia nowozatrudnionej osoby do struktur danej firmy. Przeprowadzony w sposób skuteczny, może umożliwić pracodawcy zmniejszenie rotacji pracowników, a co za tym idzie – zmniejszenie nakładów przeznaczonych na rekrutację. W jaki sposób przeprowadzić onboarding, by był on efektywny? Wystarczy tylko pięć kroków!

Pre-onboarding

Pre-onboarding to wstępne wprowadzenie pracownika do firmy. Zwykle ogranicza się do wypełnienia potrzebnych dokumentów, jednak to stanowczo za mało. Ten czas powinien być wykorzystany do tego, by rozszerzyć wiedzę przyszłego pracownika na temat jego stanowiska, ale także zwiększyć jego zaangażowanie w życie firmy, do której teraz już przynależy. Można zrobić to poprzez wysyłanie prezentów czy też zachęcenie do przedstawienia się obserwatorom firmowego fanpage’a. Wiedzę na temat poprawnie przeprowadzonego pre- i onboardingu dostarcza między innymi Akademia Onboardingu.

Kultura organizacji

Każdy nowy pracownik powinien poznać kulturę, wartości, misję czy też język organizacji. To elementy, które umożliwiają zbudowanie przynależności do grupy, jednak pozwalają pracownikowi także zrozumieć, jak ma komunikować firmę na zewnątrz, a czego powinien unikać.

Relacje

To moment na przedstawienie bezpośrednich przełożonych i całego łańcucha zależności w firmie. Dzięki temu nowy pracownik wie, do kogo może zwrócić się po pomoc, co z pewnością w przyszłości zwiększy jego efektywność. Ten punkt powinien także umożliwić zespołowi poznanie się i nawiązanie kontaktów, które ułatwiają zaaklimatyzowanie się w firmie.

Jasne wyznaczenie zadań

Pracownik podczas całego procesu onboardingu musi nie tylko poczuć się dobrze w firmie, ale przede wszystkim zrozumieć, jakie są jego zadania, z czego będzie rozliczany. Zakres odpowiedzialności musi być wyznaczony czytelnie, by nowozatrudniona osoba potrafiła odmówić wykonania zadania, które nie leży w jej kompetencji.

Formalności

To moment na zajęcie się kwestiami prawnymi, a zatem na podpisanie umowy czy przekazanie sprzętu. Ze względu na niezmienność tego elementu, jest on najłatwiejszy do przeprowadzenia dla firm, które dopiero zaczynają oswajać się z onboardingiem.

Onboarding to bardzo szerokie pojęcie, a odpowiednie jego przeprowadzenie nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Warto zatem dowiedzieć się więcej na jego temat, na przykład na stronie https://www.gamfi.com/, na której znaleźć można informacje, jak sprawnie i w sposób kreatywny wprowadzić nowego pracownika do firmy.

Dodaj komentarz