Współczesny klient zanim coś kupi, chciałby to coś dotknąć, chciałby to obejrzeć ze wszystkich stron. Stąd rzeczywistość rozszerzona dla firm e-commerce, dająca spektakularne możliwości grafiki trójwymiarowej. Z kolei rzeczywistość wirtualna świetnie sprawdza się w szkoleniach, gdzie możesz np. szkolić jazdę autem na autostradzie, pozostając jednocześnie w domu. Jakie jeszcze możliwości dają rzeczywistość wirtualna i rozszerzona?
Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce
Wyobraź sobie, że chcesz umeblować swoje mieszkanie. Najpierw pewnie znajdujesz kanapę czy fotel w internecie, potem mierzysz fragment pokoju i porównujesz z wielkością mebla, aby ocenić, czy Ci się on zmieści w domu. Następnie jedziesz do salonu, by zobaczyć swój wymarzony i upolowany mebel na żywo. Czasami mebel okazuje się strzałem w dziesiątkę, ale bywa, że jesteś zawiedziony, bo w internecie fotel wyglądał inaczej. Przeszedłeś więc długą drogę i nie zawsze skuteczną.
Powstała jednak alternatywa – rzeczywistość rozszerzona dla firm e-commerce. Dzięki aplikacjom rozszerzonej rzeczywistości (AR) jesteś o wiele skuteczniejszy. A wszystkie dzięki na przykład reklamie 3d. Czyli wchodzisz do wirtualnego sklepu meblowego i masz przez sobą nie tylko zwykły fotel czy zwykłą kanapę. Masz przed sobą wirtualne meble trójwymiarowe. Możesz je powiększać, przekręcać, możesz je obejrzeć dokładniej. Dzięki temu masz szansę nie nabrać ochoty na kota w worku. Wystarczy dotknąć palcem ekranu dotykowego tabletu, by rozwinąć reklamę 3d. Grafika trójwymiarowa cieszy się dużym zainteresowaniem branży marketingowej i branży e-commerce, bo otwiera nowe możliwości.
Wirtualna rzeczywistość w szkoleniach
Technologia ta tworzy wirtualną rzeczywistość (VR) odzwierciedlającą świat rzeczywisty przy pomocy między innymi reklamy 3d. Tworzy nowe światy w bardzo drobiazgowy sposób. Nowe światy odzwierciedlające na przykład stanowiska pracy do złudzenia przypominające rzeczywiste i dzięki temu przenoszące szkolonego pracownika w wybrane miejsce. Na przykład w dół kopalni. Bo technikę tę wykorzystują np. specjaliści BHP szkolący pracowników kopalni. Dzięki wirtualnej rzeczywistości i grafice trójwymiarowej górnicy nie muszą zjeżdżać w dół kopalni i narażać życia. Podczas szkolenia grafika 3d powoduje interakcję obrazu z użytkownikiem, co zwiększa jego zaangażowanie.
AR i VR w innych dziedzinach
Obecnie stosujemy rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość nie tylko w szkoleniach, marketingu, ale też w przemyśle i innych dziedzinach. Stosowana jest rzeczywistość rozszerzona dla firm medycznych do obrazowania medycznego pracy narządów, w lotnictwie do pokazywania pilotom danych na temat ukształtowania terenu, w motoryzacji do wyświetlania ważnych informacji albo obrazów z radia czy komputera pokładowego czy w muzeach do uatrakcyjnienia pokazywania eksponatów.
Z kolei rzeczywistość wirtualną wykorzystujemy obecnie w medycynie do interaktywnego szkolenia chirurgów, do leczenia fobii czy leczenia zespołu stresu pourazowego, a także w astrofizyce, w komunikacji audiowizualnej do teleimersji czy w CAD, czyli w programowaniu wspomaganym komputerowo.
Oczywiście możliwe jest zupełnie nowe zastosowanie AR i VR, gdyż firmy tworzą aplikacje dedykowane dla indywidualnych klientów.
Dodaj komentarz