Przy zatrudnieniu pracownika pracodawca ma całkiem sporo obowiązków, które musi spełnić. Warto się z nimi zapoznać, aby będąc pracownikiem wiedzieć czego należy się spodziewać po pracodawcy i jakich czynności należy od niego wymagać. W razie wątpliwości warto zapoznać się z tymi informacjami.
1) Badania lekarskie
Pierwszą rzeczą jaką musi wykonać pracodawca jest wydanie skierowania na obowiązkowe badania lekarskie, których celem jest sprawdzenie czy dana osoba może pracować w zawodzie. Po wykonaniu badań wiadomo czy możliwe są dalsze kroki jeśli chodzi o zatrudnienie pracownika. Na skierowaniu trzeba zawrzeć najważniejsze dane pracownika oraz pamiętać o tym, że badania realizowane są na koszt pracodawcy.
2) Szkolenie BHP
Szkolenie BHP ma za zadanie zapewniać odpowiedni poziom bezpieczeństwa pracownikom. Dopuszczenie do pracy konkretnego pracownika wymaga zaliczenia przez niego szkolenia. Na takim szkoleniu powinny być omówione zasady pracy na danym stanowisku oraz wszelkie inne regulacje. Szkolenie musi być przeprowadzane przez osobę uprawnioną. Udział w szkoleniu musi być potwierdzony podpisem pracownika.
3) Zaznajomienie z zakresem obowiązków
Bez tego praktycznie nie da się wykonywać pracy. Każdy musi wiedzieć czym będzie się zajmował. Zakres obowiązków może stanowić załącznik do umowy o pracę, ale nie musi.
4) Umowa o pracę
Dla większości osób to właśnie ta rzecz będzie najważniejsza jeśli chodzi o proces zatrudnienia. Umowa o pracę może być podpisana przed podjęciem pracy, jednak nie później. Dodatkowo trzeba pamiętać, że podpisanie umowy nie może nastąpić wcześniej niż szkolenia BHP i badania z zakresu medycyny pracy. Trzeba pamiętać, że na umowie pracę powinny być zawarte dane osobowe pracownika, pracodawcy, czas pracy, to kiedy ma być rozpoczęta i wiele innych informacji.
5) Podstawowe warunki pracy
Pracownik powinien także zostać poinformowany o warunkach wykonywania pracy. Dokument powinien być sporządzony na piśmie i zawierać kilka ciekawych informacji. Wśród tych informacji wymienić należy norma czasu pracy, zasady wypłacania wynagrodzenia, zasady związane z urlopem wypoczynkowym czy też okres wypowiedzenia umowy o pracę.
Ostatnim elementem, o który musi zadbać pracodawca jest ubezpieczenie pracownika czyli jego zgłoszenie do ZUS.
Dodaj komentarz