Transport do Austrii – o czym należy pamiętać?

Transport do innych krajów w Unii Europejskiej zazwyczaj wymaga jedynie specjalnego zezwolenia. Jednak cała wyprawa może dla niektórych stanowić naprawdę duże wyzwanie. W każdym państwie obowiązują nieco inne reguły, do których należy się dostosować. Dowiedz się, na co uważać podczas przewozu ładunków do Austrii. Dzięki temu unikniesz jakichkolwiek problemów.

Drogi w Austrii

Austria jest państwem położonym w bardzo strategicznym miejscu kontynentu. Z tego powodu posiada bardzo dobrze rozwiniętą sieć dróg komunikacyjnych. Za przejechanie przez większość autostrad i dróg ekspresowych trzeba słono zapłacić, ale pozwala to zaoszczędzić naprawdę dużo czasu. Górzysty krajobraz tego kraju może powodować trudności w przejeździe przez większe obszary poza miastami, jednak połączenia między takimi miejscami ułatwiane są coraz większą liczbą tuneli. 

Zezwolenia na transport w Austrii

Pozwolenia upoważniające do transportu towarów do Austrii dzielą się ze względu na czas, przez który obowiązują. Obecnie dostępne są trzy wersje takich dokumentów: stała (roczna), jednorazowa (30 dni), krótkoterminowa (3 miesiące). Warto pamiętać, że z każdym końcem ważności należy złożyć nowy wniosek, gdyż przedłużenie jest niemożliwe.

Ze względu na prężnie rozwijającą się gospodarkę, Austria jest dla Polski bardzo ważnym partnerem. Dlatego przewozy na linii z tym państwem są codziennością. Na szczęście, jeśli chodzi o gabaryty pojazdu, które wymagają ubiegania się o zezwolenia transportowe, to Austria nie przedstawia żadnych skomplikowanych zasad. Dokument konieczny będzie w wypadku przekroczenia podanych wymiarów:

  • długość – 16,5m,
  • szerokość – 2,55m,
  • wysokość – 4m,
  • waga – 40t.

Jedynym niestandardowym warunkiem jest potwierdzenie, że pojazd może uciągnąć więcej niż 40t. Taki zapis musi znajdować się w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli takiego nie ma, należy wysłać prośbę do producenta o przesłanie zaświadczenia o dokładnych parametrach pojazdu.

Pilotaż transportu w Austrii

Pilotaż cywilny jest nieodzownym elementem przejazdów ponadgabarytowych w większości państw Unii Europejskiej. Gwarantuje on bezpieczeństwo ładunku, a także pozostałych uczestników ruchu drogowego. Austria podaje konkretne wymiary transportu, które wymagają organizacji pilotażu, ale urzędnik wydający zezwolenie może zadecydować o takiej konieczności także przy mniejszych przewozach. Nie warto jest więc sugerować się konkretnymi danymi. Lepszym wyborem będzie czekanie na oficjalną decyzję.

W Austrii nie ma z kolei obowiązku organizacji pilotażu policyjnego lub służb zastępczych. Konieczność nadzoru występuje tylko w wyjątkowych przypadkach. Organ wydający zezwolenia może zalecić taki środek zapobiegawczy przy przejazdach przez remontowane lub bardzo wąskie odcinki dróg. Jest to jednak zazwyczaj tylko czasowy nadzór, sprawowany przez zarządcę dróg.

Przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej

Państwa członkowskie Unii Europejskiej zobowiązane są do przestrzegania zasad wzajemnego uznawania dyplomów. Mówią one o akceptacji różnych świadectw kwalifikacji zawodowych czy szkoleń kierowców. Respektowane w każdym kraju muszą być też przepisy odnoszące się do maksymalnego czasu jazdy kierowców oraz postojów. Takie partnerskie ustalenia pozwalają na znaczne usprawnienie organizacji wszystkich przewozów międzynarodowych.

Dodaj komentarz