Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Serwisy, sklepy internetowe, które umożliwiają dokonywanie transakcji kupna sprzedaży to coraz popularniejsza forma handlu. Elektroniczny kształt, tego rodzaju usług, jest obwarowany szeregiem przepisów prawnych. Podstawą działalności jest regulamin sklepu internetowego, który w praktyce zastępuje umowę. Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Jak rzetelnie udostępnić informacje klientowi w regulaminie sklepu internetowego?

Rozpoczynając działalność, polegającą na sprzedaży online, trzeba wiedzieć o wielu istotnych zagadnieniach związanych z administracją, promocją i bezpieczeństwem użytkowników. Jednym z najważniejszych aspektów, takiej formy sprzedaży, jest dobrze napisany regulamin, który stanie się klarownym przekazem, że jesteśmy wiarygodni.

Skonstruowany, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przejrzysty musi zawierać najważniejsze informacje, które potencjalny klient powinien od nas otrzymać. Brak jednoznacznych uregulowań w polskim prawie nastręcza wielu sprzedawcom trudności ze stworzeniem regulaminu, który będzie opierał się na ustawie o prawach konsumenta, na przepisach o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów oraz rozporządzeniu RODO. Chcąc sprostać wymaganiom jakie nakładają przepisy, regulamin sklepu internetowego rozsądnie jest tworzyć we współpracy z prawnikiem (Informaticalegis.com). Pomoc kompetentnych osób, znających specyfikę tej branży, pozwoli uniknąć wielu problemów, sprawi że treść regulaminu będzie zrozumiała dla odbiorcy.

 

Które błędy są najczęściej popełniane w regulaminie sklepu internetowego?

Profesjonalnie przygotowana witryna nie wyklucza błędów jakie bardzo często pojawiają się w regulaminie sklepu internetowego. Jednym z naczelnych uchybień jest kopiowanie dokumentów, które zostały przygotowane na potrzeby innego sprzedawcy. Trzeba wiedzieć, że regulamin może być obwarowany przepisami prawa autorskiego a powielanie, bez zgody autora, naraża nas na odpowiedzialność karną i finansową. Jest to również naruszenie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Kolejnym błędem jest wadliwie wskazana nazwa firmy, brakuje elementów, które pozwalają na właściwą identyfikację sprzedającego. Błędy informacyjne to, obok klauzul niedozwolonych, najczęściej spotykane potknięcia przy sporządzaniu regulaminu. Z klauzulami niedozwolonymi mamy do czynienia kiedy umieszczamy w treści zapis, który rażąco narusza interesy nabywcy. Najczęściej spotykanym przykładem są tutaj ograniczenia konsumenta dotyczące reklamacji oraz zwrotu zakupionych towarów.

 

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Zakres informacji, jakie powinny zostać zawarte w regulaminie sklepu internetowego jest uzależniony od specyfiki i branży, którą reprezentuje sprzedawca. Niezależnie jednak od tego co oferuje nam sklep jest pewna postawa wiadomości, którą każdy regulamin powinien zawierać. Są to min. całkowita cena towaru, zasady dotyczące uiszczenia zapłaty, prawo do odstąpienia od umowy czy miejsce i sposób złożenia reklamacji. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że regulamin musi być czytelny i wiarygodny w opinii klienta.

Dodaj komentarz